Wat is core-stability en waarom is die zo belangrijk om blessures te voorkomen?

Vraag een niet-geoefend persoon op één been te gaan staan en het andere been in een hoek op te tillen. Wat gebeurt er? De armen beginnen te molenwieken en het bovenlijf gaat wiebelen ­- een onbeholpen en klungelig gezicht! Maar als diezelfde persoon de buikspieren en de spieren in de ruimte tussen de benen opspant, dan blijft hij of zij als bij toverslag plots veel langer en stabieler overeind. Dat is core stability.

Een bal koppen, een smash slaan, een schouderstoot opvangen, een korte bocht nemen… Tijdens het sporten bevinden we ons zelden in een stabiele houding. We strekken lichaam en ledematen uit en plooien ons in de gekste bochten om toch maar overeind te blijven of die ene belangrijke beweging tot een goed eind te kunnen brengen. We leveren een constant gevecht tegen de krachten waaraan ons lichaam en de voorwerpen waarmee we sporten worden blootgesteld. Of we dat gevecht winnen, dat hangt voor een groot stuk af van onze core stability.

Alles begint bij de ‘core’, het Engelse woord voor ‘romp’ of ‘kern’. Zonder voldoende controle over de romp worden spieren zwaarder op de proef gesteld,  vallen het hoofd en de ledematen buiten het bereik van onze motorische aansturing en neemt het risico op blessures sterk toe.

Rompstabiliteit betekent dat je de positie van de romp ten opzichte van het bekken maximaal onder controle hebt. Als dat het geval is, dan heb je ook meer grip op je nek, hoofd, armen en benen. Je romp onder controle houden, doe je vooral met je buik- en bekkenbodemspieren, maar ook de rug-, bil- en bovenbeenspieren zijn betrokken.

Core-stabilitytraining of CST is na de eeuwwisseling hot geworden, eerst in de revalidatie en daarna ook als training om beter en veiliger te kunnen sporten. Vandaag maakt CST maakt deel uit van oefenprogramma’s voor allerlei sporten, of tenminste: zo zou het moeten zijn, want in de praktijk blijft CST nog vaak achterweg. Toch biedt CST niets dan voordelen: deze training is veilig, kan op elke leeftijd, doet sporters beter sporten en is van onschatbare waarde om blessures te voorkomen.

 

Nog een voordeel is dat je CST kunt straten met behulp van je eigen lichaamsgewicht en een yogamatje. De volgende stap is gebruik maken van zitbal of een evenwichthemisfeer.

Voor profs en andere ambitieuze sportfreaks die hun rompstabiliteit naar the next level willen brengen, zijn er de trainingsproducten van perform2achieve. Zo heb je de Icaros Pro, een futuristisch ogend metalen ligskelet dat in alle richtingen kan draaien en waarin je plaatsneemt op je knieën en ellebogen, meet een virtual-realitybril op je neus. Daarin krijg je een spectaculair landschap te zien waar je met je hele lichaam een traject aflegt. Maar doordat je je niet kunt afzetten met je handen of voeten, moet je volop gebruik maken van je core-stability.

De Icaros Pro heeft enkele grote troeven:

Deze training is een total body work-out waarbij ook de core-stability intensief wordt geoefend aan de hand van steeds uitdagender VR-trajecten.

Met zijn futuristisch design en virtual technology voegt de Icaros Pro voegt een enorme funfactor toe aan een training die het normaal van nogal saaie grondoefeningen moet hebben. Het is meermaals bewezen dat leer- en trainingsprocessen doeltreffender worden naarmate ze prettiger zijn.

Naast de Icaros Pro is er ook de Icaros Cloud, een hoogwaardige opblaasbare discus met een bijhorend oefenprogramma om de core-stability en andere fitheidsfactoren te oefenen.